E-prenumerata

i

tylko 9,99 zł za miesiąc

Czabański: abonament rtv, czyli nasz potwór z Loch Ness

opublikowano: 7 sierpnia 2013
Czabański: abonament rtv, czyli nasz potwór z Loch Ness lupa lupa

Jeśli latem nie ma o czym pisać, mówić i pokazywać, wyciąga się ze strychu zakurzony temat pt. „opłata za media publiczne”. Tak stało się i tym razem. Politycy udali się na urlopy, pospekulujemy zatem, co zrobią jak wrócą?

Dwa branżowe portale poświęcone problemom mediów i reklamy -  press.pl i wirtualnemedia.pl - informują o tym, że nastąpił przełom w sprawie abonamentu rtv. „Na zastąpienie abonamentu radiowo-telewizyjnego przez opłatę audiowizualną – podają wirtualnemedia.pl - zgodził się już premier Donald Tusk.

Nie jest jeszcze ustalona jej wysokość, ale najprawdopodobniej nie będzie to więcej niż 15 zł miesięcznie. W tej chwili pozostaje przede wszystkim kwestia tego, w jaki sposób opłata audiowizualna ma być pobierana. Są dwa pomysły – opłata taka mogłaby być dołączana do rachunku za energię elektryczną albo byłaby naliczana według bazy polskich gospodarstw domowych”.

Dodam od razu, że taką bazą gospodarstw domowych, czyli adresami, dysponuje poczta. Ale nie w bazie problem, ani nie w wysokości opłaty, choć press.pl precyzuje, że „jest (ona) planowana  w wysokości 10-12 zł miesięcznie i miałaby być naliczana od gospodarstwa domowego za sama możliwość ściągnięcia sygnału radiowo-telewizyjnego, bez wymogu rejestrowania telewizorów i radioodbiorników”. Dotychczasowe ulgi i zwolnienia od opłat rtv mają być zachowane.

Problem w tym, że są to kolejne „bajki o żelaznym  wilku”. Od wielu, wielu już lat mówi się o konieczności zmiany systemu finansowania mediów publicznych. No i zmiany samych tych mediów. I praktycznie nic z tego nie wynika. Mówienie o kolejnych pomysłach finansowania mediów publicznych ma wyraźnie przykryć ich coraz dramatyczniejszą bylejakość oraz niechęć polityków do zmiany tego stanu rzeczy. TVP tłumaczy się, że nie może realizować misji publicznej, bo żyje z komercji i reklam. Jest w tym dużo prawdy, ale przecież np. stronnicze audycje informacyjne  kosztują nie mniej niż kosztowałyby audycje rzetelne. Zdominowanie ekranu telewizyjnego przez opcję lewicowo-liberalną nie wynika z  budżetu tvp. Jeszcze wyraźniej widać to w  Polskim Radiu, które  ma  dużo pieniędzy, a robi coraz gorszy  program, na poziomie mało wybrednych stacji komercyjnych, nadto – wykluczając ze swoich audycji ludzi o światopoglądzie innym niż liberalno-lewicowy. Tak z radia publicznego, czyli powszechnego,  robi się radio jednej trzeciej narodu.

Jak więc widzimy nie w pieniądzach sprawa. Ale, gdy latem brakuje tematów, gdyż politycy zamiast się opluwać byczą się na plażach, zawsze możemy sobie w mediach optymistycznie poględzić, że nastąpi „przełom w abonamencie” (czytaj: poprawa w mediach publicznych). Bo ludzki pan  Tusk „już się na to zgodził…” .  Jesień przyniesie jednak gorszą wiadomość: żadnej poprawy nie będzie. Ani w mediach, ani gdzie indziej.

Ale jesienią media łatwo zapomną o swoim letnim ględzeniu.

Krzysztof Czabański



 

Zaloguj się, by uzyskać dostęp do unikatowych treści oraz cotygodniowego newslettera z informacjami na temat najnowszego wydania

Zarejestruj się | Zapomniałem hasła

Szanowny Czytelniku

Chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych osobowych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 r., zgodnie z instrukcjami, o których mowa poniżej.

Od 25 maja 2018 r. zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane w skrócie również jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, i wprowadza wiele zmian w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych, które będą miały wpływ na wiele dziedzin życia, w tym na korzystanie z usług internetowych. Przed przejściem do serwisu naszym celem jest zapoznanie Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci szeroką wiedzę i bezpieczeństwo korzystania z naszych serwisów internetowych Prosimy Cię o zapoznanie się z podstawowymi informacjami.

Co to są dane osobowe?

Podczas korzystania z naszych usług internetowych Twoje dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach, instalowanych przez nas lub naszych Zaufanych Partnerów na naszych stronach i urządzeniach do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu udostępniania personalizowanych treści i reklam, bezpieczeństwa oraz analizowania ruchu na naszych stronach.

Kto będzie administratorem Twoich danych osobowych?

Administratorami Twoich danych osobowych będzie Fratria sp. z o.o., a także nasi Zaufani Partnerzy, tj. firmy i inne podmioty, z którymi współpracujemy przede wszystkim w zakresie marketingowym. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie pod niniejszym linkiem „Zaufani Partnerzy”.

Po co są nam potrzebne Twoje dane?

Aby dostosować reklamy do Twoich potrzeb i zainteresowań, zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług oraz dokonywać pomiarów, które pozwalają nam ciągle udoskonalać oferowane przez nas usługi.

Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych osobowych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych, możesz ją w każdej chwili wycofać. Przysługuje Ci również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego – GIODO. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.

Zgoda

Wyrażenie przez Ciebie zgody jest dobrowolne. W każdym momencie możesz również edytować swoje preferencje w zakresie udzielonej zgody, w tym nawet wycofać ją całkowicie, klikając w ustawienia zaawansowane lub wyrażając zgodę i przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa, jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz na naszych stronach internetowych). Jeśli chcesz się zgodzić na przetwarzanie przez Fratrię sp. z o.o. i jej Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszych stron i aplikacji internetowych, w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików danych, możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Zgadzam się i przechodzę do serwisu”. Jeśli nie chcesz wyrazić opisanej wyżej zgody lub ograniczyć jej zakres, prosimy o kliknięcie w „Ustawienia zaawansowane”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnień przeczytasz na „Polityce prywatności”.

×

Ustawienia zaawansowane

Aby dostosować reklamy i treści do Twoich potrzeb i zainteresowań, zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług oraz dokonywać pomiarów, które pozwalają nam ciągle udoskonalać oferowane przez nas usługi, podczas korzystania z naszych usług internetowych Twoje dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach instalowanych przez nas lub naszych Zaufanych Partnerów na naszych stronach i urządzeniach do zbierania i przetwarzania danych osobowych.

Aktywna zgoda

Zgadzam się na przechowywanie w moim urządzeniu plików cookies, jak też na przetwarzanie w celach marketingowych, w tym profilowanie, moich danych osobowych pozostawianych w ramach korzystania oferowanych przez Wydawnictwo Fratria sp. z o.o. oraz zaufanych partnerów usług Wydawnictwa. Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych w ramach korzystania z oferowanych przez Wydawnictwo Fratria zaufanych partnerów usług. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnień przeczytasz na Polityce prywatności.