E-prenumerata

i

tylko 9,99 zł za miesiąc

Dr Żukowski: PiS najlepiej rozpoznało oczekiwania

opublikowano: 2 listopada 2015
Dr Żukowski: PiS najlepiej rozpoznało oczekiwania
fot. Andrzej Wiktor

Ćwierć miliona wyborców PO z 2011 r. w I turze poparło Andrzeja Dudę, a 25 października prawie pół miliona przeniosło swe poparcie na PiS – mówi na lamach nowego tygodnika „wSieci” dr Tomasz Żukowski, socjolog.

Podczas rozmowy z Michałem i Jackiem Karnowskimi dr Tomasz Żukowski komentował ostatnie wybory parlamentarne oraz ich wynik. Prawo i Sprawiedliwość najlepiej rozpoznało społeczne oczekiwania i zdefiniowało sens, znaczenie tych wyborów– wyjaśniał socjolog. – Zapytało ludzi, czy chcą status quo, trwania tego, co się dzieje w polskiej polityce, czy wolą zmianę, dobrą zmianę. […] Większe niż wcześniej nabrało znaczenie kwestii programowych dotyczących problemów społecznych, spraw dotykających zwykłych ludzi. Dużego znaczenia w głównym nurcie debaty nabrała też ocena elit politycznych i stylu ich działania. Dr Tomasz Żukowski mówił także o znaczeniu spotkań z wyborcami i długotrwałym procesie budowania więzi: Przed Szydłobusem był Dudabus, a jeszcze wcześniej były setki spotkań Jarosława Kaczyńskiego w Polsce powiatowej. No i programowe dyskusje liderów PiS z ekspertami. […] W każdej z tych kampanii PiS akcentowało bycie blisko ludzi, słuchanie ich, potrzebę dobrej zmiany. Mówiło o polityce jako służbie. I czyniło to tak skutecznie, że w ostatniej kampanii już wszyscy jeździli po Polsce, wszyscy mówili o słuchaniu ludzi i wszyscy — od lewicy przez partię Petru po premier Ewę Kopacz — zapowiadali zmiany. Zmiany dotyczące spraw zwykłych ludzi. Jednak najbardziej wiarygodny dla ludzi pozostał ten, kto poszedł w tym kierunku pierwszy i najbardziej konsekwentnie, czyli PiS.

Dr Tomasz Żukowski wskazał także na znaczenie debaty podczas kampanii parlamentarnej: Pierwsza debata potwierdziła — w dość zgodnej opinii ekspertów — przewagę Beaty Szydło nad Ewą Kopacz. Druga doprowadziła do poprawy notowań partii Razem i formacji Kukiza. Debaty pokazały też, jak PO reaguje na kłopoty. Po pierwszej, gdy PiS wygrało „czwartą rundę”, czyli zapewniło dobrą oprawę Beacie Szydło wychodzącej ze studia, PO skopiowała ten pomysł, ale sięgając po „zasób administracyjny”, czyli zapewniając sobie po cichu wynajęcie dodatkowego studia w TVP. Ale ogólnie debata miała większe znaczenie dla mniejszych formacji.[…] Żywe, energiczne wystąpienie lidera partii Razem Adriana Zandberga — wzmocnione w kolejnych dniach przez komercyjne media— urwało około punktu Zjednoczonej Lewicy. W rezultacie ugrupowanie Millera i Palikota nie weszło do Sejmu, PiS zaś zdobyło samodzielną większość. […] Wystąpienie Zandberga jak bilardowa kula pchnęło kilka kolejnych.

W wypowiedzi dr. Żukowskiego podkreślona została również rola mediów w kampanii wyborczej: Najpotężniejsze media głównego nurtu wciąż wiele mogą. Gdyby nie zorganizowały dwóch debat, które obejrzało na kilku antenach odpowiednio 8 i 7 mln widzów, wyniki wyborów byłyby — jak już mówiliśmy— nieco inne. Ale zgodzę się, że w świecie mediów wiele się zmieniło, np. na rynku tygodników mamy niemal idealny pluralizm. Można powiedzieć, że każda opcja ma sprzyjający jej tytuł. Co jeszcze ważniejsze, słabnie moc głównych stacji telewizyjnych. To zasługa prasy i stacji niezależnych od prorządowego mainstreamu, lecz także mediów społecznościowych. Analiza częstości pojawiania się informacji o poszczególnych partiach na Facebooku daje dla większości stronnictw wyniki bardzo podobne do rezultatu wyborów. W świecie „wirtualu” jest coraz więcej pluralizmu, o wynikach partii w rosnącym stopniu decydują zaś aktywni internetowi „wolontariusze” agitujący na jej rzecz. Im takie „pospolite ruszenie” większe, tym lepszy wynik.

Więcej opinii dr Tomasza Żukowskiego o ostatnich wyborach i przyszłości partii opozycyjnych w najnowszym wydaniu tygodnika „wSieci”, w sprzedaży od 2 listopada br., także w formie e-wydania na http://www.wsieci.pl/e-wydanie.html.



 

Zaloguj się, by uzyskać dostęp do unikatowych treści oraz cotygodniowego newslettera z informacjami na temat najnowszego wydania

Zarejestruj się | Zapomniałem hasła

Szanowny Czytelniku

Chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych osobowych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 r., zgodnie z instrukcjami, o których mowa poniżej.

Od 25 maja 2018 r. zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane w skrócie również jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, i wprowadza wiele zmian w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych, które będą miały wpływ na wiele dziedzin życia, w tym na korzystanie z usług internetowych. Przed przejściem do serwisu naszym celem jest zapoznanie Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci szeroką wiedzę i bezpieczeństwo korzystania z naszych serwisów internetowych Prosimy Cię o zapoznanie się z podstawowymi informacjami.

Co to są dane osobowe?

Podczas korzystania z naszych usług internetowych Twoje dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach, instalowanych przez nas lub naszych Zaufanych Partnerów na naszych stronach i urządzeniach do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu udostępniania personalizowanych treści i reklam, bezpieczeństwa oraz analizowania ruchu na naszych stronach.

Kto będzie administratorem Twoich danych osobowych?

Administratorami Twoich danych osobowych będzie Fratria sp. z o.o., a także nasi Zaufani Partnerzy, tj. firmy i inne podmioty, z którymi współpracujemy przede wszystkim w zakresie marketingowym. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie pod niniejszym linkiem „Zaufani Partnerzy”.

Po co są nam potrzebne Twoje dane?

Aby dostosować reklamy do Twoich potrzeb i zainteresowań, zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług oraz dokonywać pomiarów, które pozwalają nam ciągle udoskonalać oferowane przez nas usługi.

Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych osobowych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych, możesz ją w każdej chwili wycofać. Przysługuje Ci również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego – GIODO. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.

Zgoda

Wyrażenie przez Ciebie zgody jest dobrowolne. W każdym momencie możesz również edytować swoje preferencje w zakresie udzielonej zgody, w tym nawet wycofać ją całkowicie, klikając w ustawienia zaawansowane lub wyrażając zgodę i przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa, jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz na naszych stronach internetowych). Jeśli chcesz się zgodzić na przetwarzanie przez Fratrię sp. z o.o. i jej Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszych stron i aplikacji internetowych, w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików danych, możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Zgadzam się i przechodzę do serwisu”. Jeśli nie chcesz wyrazić opisanej wyżej zgody lub ograniczyć jej zakres, prosimy o kliknięcie w „Ustawienia zaawansowane”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnień przeczytasz na „Polityce prywatności”.

×

Ustawienia zaawansowane

Aby dostosować reklamy i treści do Twoich potrzeb i zainteresowań, zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług oraz dokonywać pomiarów, które pozwalają nam ciągle udoskonalać oferowane przez nas usługi, podczas korzystania z naszych usług internetowych Twoje dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach instalowanych przez nas lub naszych Zaufanych Partnerów na naszych stronach i urządzeniach do zbierania i przetwarzania danych osobowych.

Aktywna zgoda

Zgadzam się na przechowywanie w moim urządzeniu plików cookies, jak też na przetwarzanie w celach marketingowych, w tym profilowanie, moich danych osobowych pozostawianych w ramach korzystania oferowanych przez Wydawnictwo Fratria sp. z o.o. oraz zaufanych partnerów usług Wydawnictwa. Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych w ramach korzystania z oferowanych przez Wydawnictwo Fratria zaufanych partnerów usług. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnień przeczytasz na Polityce prywatności.