E-prenumerata

i

tylko 9,99 zł za miesiąc

Europejskie Forum Radiowe w Krakowie

opublikowano: 7 października 2016
Europejskie Forum Radiowe w Krakowie lupa lupa

Na zaproszenie Polskiego Radia przybyli do Polski szefowie największych mediów publicznych z całej Europy oraz przedstawiciele Europejskiej Unii Nadawców (EBU), WorldDAB, a także reprezentanci przemysłu motoryzacyjnego. Konferencja poświęcona była technologicznej przyszłości radia i zaprocentowała gorącą i owocną dyskusją. Wśród prelegentów byli m.in. Helen Boaden - Dyrektor Radia BBC, jej zastępca Graham Ellis, Willi Steul - dyrektor generalny Deutschlandradio, Miklos Vaszily - dyrektor generalny węgierskiej publicznej telewizji i radia MTVA, Rene Zavoral - dyrektor generalny Czeskiego Radia i Graham Dixon - Dyrektor Radia w EBU. List do uczestników konferencji skierowała Premier Beata Szydło.

Rozpoczynając sesje prelekcji Prezes Polskiego Radia, dr Barbara Stanisławczyk zwróciła uwagę na kluczowe problemy związane z cyfryzacją radia w Polsce, którymi są brak strategii narodowej w tym zakresie, brak strategii europejskiej, niechęć rozgłośni komercyjnych do cyfrowej emisji sygnału i wysokie koszty simulcastingu (jednoczesnego nadawania sygnału cyfrowego i analogowego – DAB+ i FM). Prezes Polskiego Radia przypomniała, że nie zamierza wycofywać się pochopnie z procesu cyfryzacji i niszczyć tego, co do tej pory zostało osiągnięte. – Spotkaliśmy się dzisiaj po to, by wspólnie poszukać najlepszego rozwiązania i jeśli znajdziemy jakiś kompromis, porozumienie, będę szczęśliwa – powiedziała Barbara Stanisławczyk. – Potrzebujemy również wsparcia ze strony przemysłu motoryzacyjnego. Ogromna część odbiorców słucha radia w samochodzie. Dlaczego producenci samochodów sprzedawanych w Polsce nie chcą w nich instalować odbiorników DAB+? – pytała.

Helen Boaden, dyrektor generalna BBC zwróciła uwagę, że w Wielkiej Brytania istnieje porozumienie nadawców publicznych, prywatnych i rządu w sprawie DAB+. Przedstawiła sytuację na wyspach, gdzie proces cyfryzacji radia trwa od 20 lat i obecnie 45% słuchaczy słucha radia cyfrowego, a 85% samochodów posiada radioodbiorniki DAB+. Wśród najważniejszych wyzwań stojących przez radiofonią w Wielkiej Brytanii wskazała rozwój radia hybrydowego (łączącego emisję naziemną, FM i/lub DAB+ z emisją w Internecie), dedykowanego szczególnie na telefony komórkowe. – Kluczowym zagadnieniem, nad którego rozwojem obecnie prowadzone są w naszym kraju prace, jest polepszenie jakości sygnału przy jednoczesnym zmniejszaniu pobierania danych i co za tym idzie kosztów związanych z korzystaniem z telefonu komórkowego – powiedziała Boaden.

Sytuację w Niemczech przedstawił dr Willi Steul, dyrektor generalny Deutschlandradio. Wyraził przekonanie, że przyszłość będzie należała do radia hybrydowego i podkreślił, że kluczowe problemy, o których mówiła Prezes Stanisławczyk w kontekście Polski, są te same w całej Europie – z wyjątkiem krajów bardzo zaawansowanych we wdrażaniu technologii DAB+ – Szwajcarii, Norwegii, Wielkiej Brytanii. – Co zatem robić, by się z tymi problemami mierzyć? Prosić o poparcie polityków, prosić producentów samochodów o instalowanie odbiorników DAB+, a przede wszystkim budować koalicję na przekonaniu, że radio cyfrowe jest potrzebne – mówił Willi Steul. – Jestem przekonany, że Deutschlandradio wyłączy w końcu FM i przełączy się na nadawanie cyfrowe. Radio przetrwa, radio będzie cyfrowe, radio będzie hybrydowe! – zakończył stanowczo Steul. 2

Cyfryzacja na Węgrzech to bliżej niesprecyzowana przyszłość, a kluczem do tego, żeby się powiodła będzie zawartość programu. Od takich wniosków rozpoczął swoje wystąpienie Miklós Vaszily – dyrektor generalny publicznej węgierskiej telewizji i radia MTVA. Na Węgrzech praktycznie nie mówi się o cyfryzacji, ludzie nic nie wiedzą o DAB+. Rząd zorganizował przetarg na częstotliwości cyfrowe, ale wygrała go stacja radiowa, która nie uruchomiła emisji, a zablokowała na kilka lat częstotliwości. Natomiast rośnie w siłę radio internetowe. Jest bardzo popularne wśród młodzieży i aktywne w mediach społecznościowych. – Polska jest dla Węgrów znakomitym przykładem. Będziemy się uważnie przyglądać waszemu procesowi cyfryzacji i chętnie skopiujemy najlepsze rozwiązania – stwierdził Miklós Vaszily.

Dwa kraje chcą wykorzystać technologię DAB+, by dotrzeć do szerszej grupy słuchaczy, bowiem radio cyfrowe może na jednej częstotliwości nadawać większą liczbę programów. Mołdawia reprezentowana przez Veaceslava Gheorghiscenco, dyrektora radia w Teleradio Moldova przygląda się na razie temu, co się dzieje w Europie z cyfryzacją radia, natomiast Radio Watykańskie eksperymentuje z różnymi technologiami cyfrowymi i chce wykorzystać DAB+ do umożliwienia odbioru swojego programu w całych Włoszech, o czym przekonywał Paolo Lazzarini, dyrektor techniczny Radia Vaticana.

Rene Wehrlin, specjalista ds. cyfryzacji z BAKOM – szwajcarskiego regulatora rynku radiowo-telewizyjnego zaprezentował dane dotyczące radia cyfrowego w Szwajcarii, gdzie DAB+ jest obecny od 7 lat. Istnieje szerokie porozumienie nadawców publicznych, prywatnych, regulatora i przemysłu motoryzacyjnego. Szwajcarzy wdrożyli strategię, która zakłada subsydiowanie do roku 2020 aż 80% kosztów, jakie ponoszą rozgłośnie radiowe w związku z przenoszeniem swojej emisji do DAB+. Przez kolejne 4 lata do roku 2024 to wparcie zostanie wycofane. W Szwajcarii panuje przekonanie, że pozostanie przy analogowej emisji sygnału radiowego spowoduje odejście słuchaczy i jest to jeden z powodów, dla których rozgłośnie chętnie się cyfryzują. Szwajcarzy zdecydowali również, że wszystkie tunele drogowe, dłuższe niż 300 m będą wyposażone w nadajniki DAB+.

Rene Zavoral, dyrektor generalny Czeskiego Radia stwierdził, że w Czechach FM jest nadal główną platformą radiową i pozostanie nią w najbliższej przyszłości, mimo, że Czeskie Radio nadaje w DAB+ już od 10 lat. – Rozwój DAB+ jest jednym z priorytetów naszego radia. Widzimy też ogromny potencjał w radiu hybrydowym. Moim zdaniem to przyszłość radia, szczególnie biorąc pod uwagę ludzi młodych i ich nawyki związane z korzystaniem z Internetu – powiedział Rene Zavoral. Podkreślił, że dla Czechów bardzo ważna jest dyskusja na poziomie europejskim. W kraju jakiekolwiek rozmowy o strategii narodowej dla radia cyfrowego zostały odsunięte do roku 2021.

Przedstawiciel przemysłu motoryzacyjnego dr Michal Simunek reprezentujący firmę dostarczającą odbiorniki DAB+ producentom samochodów przekonywał, że liczba samochodów z zainstalowanym radiem cyfrowym stale rośnie. Zaczynają się również prace nad rozwojem radia hybrydowego, które będzie można instalować w samochodach. Taki radioodbiornik będzie odbierał zarówno sygnał analogowy (FM), jak i cyfrowy (DAB+) oraz radio online (Internet).

Prezes pozarządowej organizacji WorldDAB+, Patrick Hannon powiedział, że kluczem do sukcesu w rozwoju platformy DAB+ w całej Europie jest określona wizja polityczna i współpraca z przemysłem. Przekonywał, że na poziomie europejskim potrzebne są regulacje prawne, które zachęciłyby prywatnych nadawców do przenoszenia emisji do DAB+, a producentów sprzętu audio do produkowania odbiorników zdolnych odbierać zarówno FM, jak i DAB+.

Z kolei Graham Dixon, dyrektor radia w EBU (Europejska Unia Nadawców), niejako w opozycji do poprzednich prelegentów, wskazywał na słabości radia internetowego i przekonywał, że przyszłość radia jest w cyfryzacji.

Forum zakończyła otwarta dyskusja, w której wzięli udział wszyscy paneliści oraz zgromadzona publiczność. Graham Elliot, wicedyrektor BBC zauważył dużą różnicę między tym, co mówili przedstawiciele Polski, Czech i Węgier, a tym co opisywali przedstawiciele Wielkiej Brytanii, Niemiec i Szwajcarii. Podkreślił, że konieczne są działania na poziomie narodowym, strategia, regulacje, współdziałanie nadawców publicznych, prywatnych i rządu. Bez tego ogólnonarodowego porozumienia nie ma szans na rozwój DAB+. Na pytanie z sali, czy nie należy się obawiać postępu technicznego, który spowoduje taki rozwój cyfrowych metod nadawania, że system DAB+ okaże się przestarzały, paneliści zgodnie odpowiadali, że decyzje należy podejmować tu i teraz. Przesunięcie decyzji nawet o 10 lat spowoduje taki sam dylemat za 10 lat. Prezes Barbara Stanisławczyk odpowiadając na kolejne pytania z sali mówiła, że po to zaprosiła swoich kolegów z Europy, by zapytać o najlepszą drogę rozwoju dla radia, które jako medium publiczne zarządza publicznymi pieniędzmi i nie może pozwolić na ich marnotrawstwo. Potwierdziła, że nie zamierza się wycofywać z cyfryzacji, ale musi mieć pewność, że Polskie Radio będzie się rozwijało w sposób racjonalny. – Zgadzam się z Willim, że promocja DAB+ powinna mieć miejsce dopiero w momencie, gdy będziemy mieli prawie 100% pokrycia kraju sygnałem cyfrowym, ale muszę podkreślić, że bardzo ważne jest by rozmawiać tym wcześniej. Szczególnie w Polsce, gdzie świadomość istnienia DAB+ jest bardzo niska. Wierzę, że nasze spotkanie posłuży rozpoczęciu takiej debaty, która przełoży się na wzrost świadomości w społeczeństwie na temat radia cyfrowego – mówiła prezes Stanisławczyk. Podsumowując dyskusję i całą konferencję, Helen Boaden zauważyła, że z jednym można się zgodzić – sytuacja finansowa kraju, sytuacja finansowa rozgłośni i wola polityczna, to kluczowe czynniki wpływające na rozwój radia cyfrowego. Dziękując wszystkim uczestnikom na zakończenie konferencji, dr Barbara Stanisławczyk wyraziła przekonanie, że został uczyniony pierwszy krok w dyskusji na temat przyszłości radia w Europie i w przygotowaniu społeczeństwa na wdrożenie nowej technologii.



 

Zaloguj się, by uzyskać dostęp do unikatowych treści oraz cotygodniowego newslettera z informacjami na temat najnowszego wydania

Zarejestruj się | Zapomniałem hasła

Szanowny Czytelniku

Chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych osobowych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 r., zgodnie z instrukcjami, o których mowa poniżej.

Od 25 maja 2018 r. zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane w skrócie również jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, i wprowadza wiele zmian w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych, które będą miały wpływ na wiele dziedzin życia, w tym na korzystanie z usług internetowych. Przed przejściem do serwisu naszym celem jest zapoznanie Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci szeroką wiedzę i bezpieczeństwo korzystania z naszych serwisów internetowych Prosimy Cię o zapoznanie się z podstawowymi informacjami.

Co to są dane osobowe?

Podczas korzystania z naszych usług internetowych Twoje dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach, instalowanych przez nas lub naszych Zaufanych Partnerów na naszych stronach i urządzeniach do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu udostępniania personalizowanych treści i reklam, bezpieczeństwa oraz analizowania ruchu na naszych stronach.

Kto będzie administratorem Twoich danych osobowych?

Administratorami Twoich danych osobowych będzie Fratria sp. z o.o., a także nasi Zaufani Partnerzy, tj. firmy i inne podmioty, z którymi współpracujemy przede wszystkim w zakresie marketingowym. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie pod niniejszym linkiem „Zaufani Partnerzy”.

Po co są nam potrzebne Twoje dane?

Aby dostosować reklamy do Twoich potrzeb i zainteresowań, zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług oraz dokonywać pomiarów, które pozwalają nam ciągle udoskonalać oferowane przez nas usługi.

Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych osobowych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych, możesz ją w każdej chwili wycofać. Przysługuje Ci również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego – GIODO. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.

Zgoda

Wyrażenie przez Ciebie zgody jest dobrowolne. W każdym momencie możesz również edytować swoje preferencje w zakresie udzielonej zgody, w tym nawet wycofać ją całkowicie, klikając w ustawienia zaawansowane lub wyrażając zgodę i przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa, jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz na naszych stronach internetowych). Jeśli chcesz się zgodzić na przetwarzanie przez Fratrię sp. z o.o. i jej Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszych stron i aplikacji internetowych, w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików danych, możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Zgadzam się i przechodzę do serwisu”. Jeśli nie chcesz wyrazić opisanej wyżej zgody lub ograniczyć jej zakres, prosimy o kliknięcie w „Ustawienia zaawansowane”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnień przeczytasz na „Polityce prywatności”.

×

Ustawienia zaawansowane

Aby dostosować reklamy i treści do Twoich potrzeb i zainteresowań, zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług oraz dokonywać pomiarów, które pozwalają nam ciągle udoskonalać oferowane przez nas usługi, podczas korzystania z naszych usług internetowych Twoje dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach instalowanych przez nas lub naszych Zaufanych Partnerów na naszych stronach i urządzeniach do zbierania i przetwarzania danych osobowych.

Aktywna zgoda

Zgadzam się na przechowywanie w moim urządzeniu plików cookies, jak też na przetwarzanie w celach marketingowych, w tym profilowanie, moich danych osobowych pozostawianych w ramach korzystania oferowanych przez Wydawnictwo Fratria sp. z o.o. oraz zaufanych partnerów usług Wydawnictwa. Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych w ramach korzystania z oferowanych przez Wydawnictwo Fratria zaufanych partnerów usług. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnień przeczytasz na Polityce prywatności.