Jacek Kurski w „Sieci” - Rozbiliśmy bank

opublikowano: 15 stycznia 2018
Jacek Kurski w „Sieci” - Rozbiliśmy bank
Fratria/Julita Szewczyk; "Sieci"

"Wyniki pierwszych dni nowego roku są wręcz olśniewające. Rozbiliśmy bank w rozrywce, serialu, w sporcie".

Zarzuca się nam propagandę, ale ona działa tylko w warunkach monopolu tej propagandy. Tylko wówczas jest skuteczna. Gdy mamy pluralizm, a mamy, widz sam wybiera to, co chce – mówi prezes TVP Jacek Kurski w rozmowie z Jackiem Karnowskim w najnowszym tygodnika Sieci.

Prezes telewizji nie boi się odpowiadać na najbardziej dociekliwe pytania Jacka Karnowskiego, jak te o weekendy tożsamościowe, których do tej pory nie udało się wprowadzić.

Okazało się jednak, że rozproszenie rynku jest zbyt duże, by sfokusować uwagę opinii przy tak dużej dawce misji i tożsamości. Nie można aplikować zbyt dużo pigmentu. Ale to była cenna lekcja, z której wyciągnęliśmy wnioski na przyszłość. Są dwa podejścia do misji telewizji publicznej. Posłużę się metaforą rozpędzonego pociągu. Telewizja to rozpędzony skład pociągu. Skuteczna realizacja misji uda się, gdy dostawimy jeden lub nawet kilka wagonów z misją i jedziemy dalej z tą samą prędkością. Temu służy „Korona królów”. Temu służą atrakcyjne realizacje Teatru Telewizji, np. „Marszałek”, czy też umieszczenie teatru między „Wiadomościami” a „Bondem”. Skuteczna misja telewizji musi być dawkowana i dostosowywana do widza. Oprócz kultury wysokiej, która oczywiście musi być obsługiwana i jest obsługiwana przez telewizję publiczną, należy mieć ambicję dotarcia z misją pod strzechy. To mi się kulturowo i tożsamościowo wydaje równie ważne na przyszłość. Jednak te załadowane lżejszymi gatunkami i formami nadają pociągowi prędkość. Według mojej koncepcji wątki misyjne muszą być wplatane wszędzie tam, gdzie to możliwe. A więc do teleturniejów, seriali, transmisji z meczów piłkarskich i skoków narciarskich. Gdy hymn narodowy odegrany przez góralską kapelę na skrzypcach w Zębie po zwycięstwie Kamila Stocha słyszy w TVP1 7 mln ludzi, to przecież to umacnia wspólnotę. To emocje wspólnotowe, misja w czystej postaci. Ale wracając do misji: pewne złudzenia co do możliwości realizowania misji rozwiały się, ale nie poddajemy się. Szukamy najbardziej efektywnego sposobu działania – przekonuje Kurski.

Szef TVP nie ma wątpliwości, że pewne złudzenia dotyczące misji telewizji rozwiały się w momencie, kiedy skonfrontowano możliwości z rzeczywistością.

Okazało się, że niestety nie ma wielu dobrych producentów telewizyjnych, którzy czekają w blokach startowych na swoją szansę. Kilka prób przebiegło podobnie: najpierw było oczekiwanie, aby produkować rozrywkę czy reportaż zagraniczny za duże pieniądze, a kiedy efekt był mizerny i widzowie nie docenili tych dzieł, następowały pretensje do telewizji i całego świata. Na szczęście sporo powrotów się powiodło, by wymienić choćby Anitę Gargas, Marcina Wolskiego czy Jacka Łęskiego. Od pierwszego dnia w TVP szukamy alternatywy. I znajdujemy. Wiemy też już, że opcja światopoglądowa poprzednio w telewizji nieobecna nie ma w tym obszarze istotnych zasobów. Musimy je wspólnie stopniowo rozwijać, a to projekt na wiele lat. Najważniejsze, że wprowadzamy uczciwe reguły i standardy pozyskiwania kontentu – mówi prezes TVP w rozmowie z Jackiem Karnowskim.

Szef Telewizji Polskiej obala również zarzuty, że TVP jest propagandowa

Zarzuca się nam propagandę. Ale ona działa tylko w warunkach monopolu tej propagandy. Tylko wówczas jest skuteczna. Gdy mamy pluralizm, a mamy, widz sam wybiera to, co chce. I wybiera nas. Wyniki pierwszych dni nowego roku są wręcz olśniewające. Rozbiliśmy bank w rozrywce, serialu, w sporcie. Również w informacji, bo nawet według Nielsena TVP Info wygrywa z konkurencją, mimo że TVN24 jest w oczywisty sposób przeszacowane. Zresztą wystarczy zapytać posłów PO, po wizycie w której stacji mają więcej reakcji zwrotnych. Z tego, co mi mówią, nasza stacja jest bezkonkurencyjna. „Wiadomości” również są bardzo oglądane. Szykujemy eksperyment, który to udowodni, ale niestety nie mogę o nim jeszcze mówić – czytamy w wywiadzie

Cały wywiad w nowym numerze tygodnika „Sieci”, dostępnym w sprzedaży od 15 stycznia, także w formie e-wydania na http://www.wsieciprawdy.pl/e-wydanie.html.

Zapraszamy też do subskrypcji tygodnika w Sieci Przyjaciół – www.siecprzyjaciol.pl i oglądania ciekawych audycji telewizji internetowej www.wPolsce.pl.



 

Zaloguj się, by uzyskać dostęp do unikatowych treści oraz cotygodniowego newslettera z informacjami na temat najnowszego wydania

Zarejestruj się | Zapomniałem hasła