E-prenumerata

i

tylko 9,99 zł za miesiąc

Niemiecka kolonia medialna

opublikowano: 8 lipca 2015
Niemiecka kolonia medialna

- Czy można podbić kraj, nie oddając ani jednego wystrzału? Można. W Polsce dokonały tego niemieckie koncerny medialne pisze Sławomir Sieradzki.

Autor artykułu opisuje stan wydawnictw prasowych w Polsce i ich strukturę właścicielską. Pisze m.in. w jaki sposób polską prasę zdominowały niemieckie koncerny wydawnicze: -  Już w 1989 r. działalność w Polsce rozpoczęło niemieckie przedsiębiorstwo Vogel Burda Communications. Dwa lata później wszedł na nasz rynek Bauer — który przyjął nazwę Bauer Media Polska — z magazynem młodzieżowym „Bravo”. W tym samym roku pojawił się Passauer Neue Presse, działający u nas pod nazwą Polskapresse. W 1994 r. przejął od Francuzów ich wydawnictwo Hersant, co oznaczało wybranie kierunku rozwoju — podbój Polski lokalnej. Ekspansja trwa do dzisiaj. W 1993 r. kolejny niemiecki gracz Gruner + Jahr wykorzystał fakt „wygłodzenia” polskiego rynku prasowego i zaoferował produkt wysokiej jakości w porównaniu z ofertą magazynów o peerelowskich korzeniach, tworząc miesięcznik „Claudia”. Firma wykupiła licencję na wydawanie w całej Europie Środkowej, także w Polsce, publikacji pod zbiorczą nazwą „National Geographic”. Ostatni na rynek polski wszedł Axel Springer — w 1994 r. Rok później uruchomił tygodnik „Auto Świat” i dwa magazyny dla kobiet: „Cienie i Blaski” oraz „Na Żywo”. W 2001 r. ukazał się pierwszy numer „Newsweeka”, a dwa lata później tabloid „Fakt”.

Sławomir Sieradzki w artykule zauważa także, że błędy popełnione w latach 90. przy oddaniu pola obcym wydawcom zostały powtórzone również całkiem niedawno. -  Jesienią 2013 r. doszło do największego jednorazowego przejęcia przez media niemieckie. UOKiK zgodził się na wykupienie przez Polskapresse (dziś Polska Press Grupa) od brytyjskich Mediów Regionalnych prawie wszystkich (z wyjątkiem jednego tytułu — „Dziennika Wschodniego”) lokalnych gazet, tygodników i portali internetowych. Tak więc decyzją polskiego urzędu antymonopolowego powstał w Polsce regionalnej potężny monopol informacyjny, bo do dotychczasowej puli 49,8 proc. gazet i portali regionalnych niemiecka firma dorzuciła następne 36,8 proc. W Krakowie dwie największe lokalne gazety — „Dziennik Polski” i „Gazeta Krakowska” — mają jednego właściciela. To Polska Press Grupa. Podobnie jest w miastach na Śląsku. Dzięki „uprzejmości” UOKiK w regionach od Opolszczyzny, przez Dolny Śląsk, Ziemię Lubuską, Pomorze Zachodnie, aż po Olsztyn i Elbląg powstał monopol informacyjny. Niemiecki monopol.

W artykule autor wykazuje, jakie tytuły mają w swoich rękach niemieckie koncerny: Polska Press Grupa,  Ringer Axel Springer, Motor Presse Polska, Burda International Polska oraz Bauer Media Polska. Na koniec podsumowuje obecną sytuację rynku prasowego w Polsce: - Napoleon powiedział, że bardziej boi się trzech gazet niż trzech tysięcy bagnetów. Kto rozpocznie debatę na temat niebezpiecznej koncentracji mediów w niemieckich rękach? Właściciele tych mediów?

Cały artykuł dostępny jest w najnowszym numerze tygodnika „wSieci”, w sprzedaży od 6 lipca br., także w formie e-wydania na http://www.wsieci.pl/e-wydanie.html.



 

Zaloguj się, by uzyskać dostęp do unikatowych treści oraz cotygodniowego newslettera z informacjami na temat najnowszego wydania

Zarejestruj się | Zapomniałem hasła

Szanowny Czytelniku

Chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych osobowych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 r., zgodnie z instrukcjami, o których mowa poniżej.

Od 25 maja 2018 r. zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane w skrócie również jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, i wprowadza wiele zmian w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych, które będą miały wpływ na wiele dziedzin życia, w tym na korzystanie z usług internetowych. Przed przejściem do serwisu naszym celem jest zapoznanie Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci szeroką wiedzę i bezpieczeństwo korzystania z naszych serwisów internetowych Prosimy Cię o zapoznanie się z podstawowymi informacjami.

Co to są dane osobowe?

Podczas korzystania z naszych usług internetowych Twoje dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach, instalowanych przez nas lub naszych Zaufanych Partnerów na naszych stronach i urządzeniach do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu udostępniania personalizowanych treści i reklam, bezpieczeństwa oraz analizowania ruchu na naszych stronach.

Kto będzie administratorem Twoich danych osobowych?

Administratorami Twoich danych osobowych będzie Fratria sp. z o.o., a także nasi Zaufani Partnerzy, tj. firmy i inne podmioty, z którymi współpracujemy przede wszystkim w zakresie marketingowym. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie pod niniejszym linkiem „Zaufani Partnerzy”.

Po co są nam potrzebne Twoje dane?

Aby dostosować reklamy do Twoich potrzeb i zainteresowań, zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług oraz dokonywać pomiarów, które pozwalają nam ciągle udoskonalać oferowane przez nas usługi.

Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych osobowych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych, możesz ją w każdej chwili wycofać. Przysługuje Ci również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego – GIODO. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.

Zgoda

Wyrażenie przez Ciebie zgody jest dobrowolne. W każdym momencie możesz również edytować swoje preferencje w zakresie udzielonej zgody, w tym nawet wycofać ją całkowicie, klikając w ustawienia zaawansowane lub wyrażając zgodę i przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa, jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz na naszych stronach internetowych). Jeśli chcesz się zgodzić na przetwarzanie przez Fratrię sp. z o.o. i jej Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszych stron i aplikacji internetowych, w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików danych, możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Zgadzam się i przechodzę do serwisu”. Jeśli nie chcesz wyrazić opisanej wyżej zgody lub ograniczyć jej zakres, prosimy o kliknięcie w „Ustawienia zaawansowane”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnień przeczytasz na „Polityce prywatności”.

×

Ustawienia zaawansowane

Aby dostosować reklamy i treści do Twoich potrzeb i zainteresowań, zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług oraz dokonywać pomiarów, które pozwalają nam ciągle udoskonalać oferowane przez nas usługi, podczas korzystania z naszych usług internetowych Twoje dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach instalowanych przez nas lub naszych Zaufanych Partnerów na naszych stronach i urządzeniach do zbierania i przetwarzania danych osobowych.

Aktywna zgoda

Zgadzam się na przechowywanie w moim urządzeniu plików cookies, jak też na przetwarzanie w celach marketingowych, w tym profilowanie, moich danych osobowych pozostawianych w ramach korzystania oferowanych przez Wydawnictwo Fratria sp. z o.o. oraz zaufanych partnerów usług Wydawnictwa. Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych w ramach korzystania z oferowanych przez Wydawnictwo Fratria zaufanych partnerów usług. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnień przeczytasz na Polityce prywatności.