Niemiecka kolonia medialna

opublikowano: 8 lipca 2015
Niemiecka kolonia medialna

- Czy można podbić kraj, nie oddając ani jednego wystrzału? Można. W Polsce dokonały tego niemieckie koncerny medialne pisze Sławomir Sieradzki.

Autor artykułu opisuje stan wydawnictw prasowych w Polsce i ich strukturę właścicielską. Pisze m.in. w jaki sposób polską prasę zdominowały niemieckie koncerny wydawnicze: -  Już w 1989 r. działalność w Polsce rozpoczęło niemieckie przedsiębiorstwo Vogel Burda Communications. Dwa lata później wszedł na nasz rynek Bauer — który przyjął nazwę Bauer Media Polska — z magazynem młodzieżowym „Bravo”. W tym samym roku pojawił się Passauer Neue Presse, działający u nas pod nazwą Polskapresse. W 1994 r. przejął od Francuzów ich wydawnictwo Hersant, co oznaczało wybranie kierunku rozwoju — podbój Polski lokalnej. Ekspansja trwa do dzisiaj. W 1993 r. kolejny niemiecki gracz Gruner + Jahr wykorzystał fakt „wygłodzenia” polskiego rynku prasowego i zaoferował produkt wysokiej jakości w porównaniu z ofertą magazynów o peerelowskich korzeniach, tworząc miesięcznik „Claudia”. Firma wykupiła licencję na wydawanie w całej Europie Środkowej, także w Polsce, publikacji pod zbiorczą nazwą „National Geographic”. Ostatni na rynek polski wszedł Axel Springer — w 1994 r. Rok później uruchomił tygodnik „Auto Świat” i dwa magazyny dla kobiet: „Cienie i Blaski” oraz „Na Żywo”. W 2001 r. ukazał się pierwszy numer „Newsweeka”, a dwa lata później tabloid „Fakt”.

Sławomir Sieradzki w artykule zauważa także, że błędy popełnione w latach 90. przy oddaniu pola obcym wydawcom zostały powtórzone również całkiem niedawno. -  Jesienią 2013 r. doszło do największego jednorazowego przejęcia przez media niemieckie. UOKiK zgodził się na wykupienie przez Polskapresse (dziś Polska Press Grupa) od brytyjskich Mediów Regionalnych prawie wszystkich (z wyjątkiem jednego tytułu — „Dziennika Wschodniego”) lokalnych gazet, tygodników i portali internetowych. Tak więc decyzją polskiego urzędu antymonopolowego powstał w Polsce regionalnej potężny monopol informacyjny, bo do dotychczasowej puli 49,8 proc. gazet i portali regionalnych niemiecka firma dorzuciła następne 36,8 proc. W Krakowie dwie największe lokalne gazety — „Dziennik Polski” i „Gazeta Krakowska” — mają jednego właściciela. To Polska Press Grupa. Podobnie jest w miastach na Śląsku. Dzięki „uprzejmości” UOKiK w regionach od Opolszczyzny, przez Dolny Śląsk, Ziemię Lubuską, Pomorze Zachodnie, aż po Olsztyn i Elbląg powstał monopol informacyjny. Niemiecki monopol.

W artykule autor wykazuje, jakie tytuły mają w swoich rękach niemieckie koncerny: Polska Press Grupa,  Ringer Axel Springer, Motor Presse Polska, Burda International Polska oraz Bauer Media Polska. Na koniec podsumowuje obecną sytuację rynku prasowego w Polsce: - Napoleon powiedział, że bardziej boi się trzech gazet niż trzech tysięcy bagnetów. Kto rozpocznie debatę na temat niebezpiecznej koncentracji mediów w niemieckich rękach? Właściciele tych mediów?

Cały artykuł dostępny jest w najnowszym numerze tygodnika „wSieci”, w sprzedaży od 6 lipca br., także w formie e-wydania na http://www.wsieci.pl/e-wydanie.html.



 

Zaloguj się, by uzyskać dostęp do unikatowych treści oraz cotygodniowego newslettera z informacjami na temat najnowszego wydania

Zarejestruj się | Zapomniałem hasła