E-prenumerata

i

tylko 9,99 zł za miesiąc

Rozgrzewka Szydło w Szydłowcu

opublikowano: 12 lipca 2015
Rozgrzewka Szydło w Szydłowcu lupa lupa
Fot. PAP/Marcin Obara

W poszukiwaniu fali społecznej Dudy i oczekiwaniu na gorączkę i emocje. Czy to się uda?

Polityczna sobota upłynęła mi pod znakiem podróży Szydłobusem. Mając w pamięci kampanię Andrzeja Dudy (i to, jak wyglądały jego wizyty), można pewne sprawy porównać, uporządkować i postawić kilka tez i pytań co do kolejnych tygodni kampanii.

Przede wszystkim: wyraźnie czuć, że to dopiero rozgrzewka. Temperatura politycznego sporu - w porównaniu z kulminacyjnym momentem w maju - spadła, co widać nie tylko w ramówkach telewizji, ale i nastrojach społecznych. Dzisiejsza wizyta Beaty Szydło w Szydłowcu zgromadziła ok. 100-150 osób, ale już na targu w Tarczynie nie czuć było klimatu kampanii. To jeszcze nie ten moment - nawet sztabowcy przesadnie nie kryli, że najlepsze pomysły i najmocniejsze karty czekają na decydujący czas kampanii - czyli wrzesień. Emocje bowiem zaczną się dopiero wtedy, zwłaszcza po referendum.

Wrzesień faktycznie będzie najważniejszy, ale ani lipca, ani sierpnia przespać w Prawie i Sprawiedliwości nie chcą - czego efektem są takie wizyty jak dzisiejsza. Największym bowiem wyzwaniem i zadaniem, jakiemu będzie musiała sprostać Beata Szydło, będzie odbudowanie fali społecznej. Tej samej, która pojawiła się przy kampanii Andrzeja Dudy, a którą sam zainteresowany potrafił umiejętnie wykorzystać. Co naturalne, dziś pozostały po niej tylko niewielkie ślady - nie da się bowiem podtrzymywać aż takiej skali zainteresowania sprawami politycznymi i kampanią przez kilka miesięcy. Czy Beatę Szydło i jej sztab stać, by stworzyć podobną atmosferę? Okaże się niebawem.

Inna rzecz, że Andrzej Duda był, kolokwialnie mówiąc, „samograjem” - łapał szybko kontakt z wyborcami, mrugał przyjaźnie okiem, zagadywał, był blisko ludzi. Powtórzę się, ale był trochę jak Donald Tusk - co jest akurat tutaj komplementem. Duda dobrze „czytał” nastroje społeczne, wychwytywał zmiany, umiał nie przegrzać klimatu kampanii. Jak na tym tle wypada szefowa jego sztabu wyborczego?

Beata Szydło „samograjem” nie jest, to nie ten poziom charyzmy i umiejętności, choć uczciwie trzeba przyznać, że potencjał ma. Kandydatka PiS na premiera zaczyna pokazywać się i z tej pozytywnie kampanijnej strony - świadczą o tym drobne przykłady, jak choćby ten, gdy w Szydłowcu zdecydowała się podejść do ławeczki z dżentelmenami rodem z tej z „Rancza”, a zaczepiona przez młodego chłopaka o kwestię dostępności marihuany (choćby dla celów leczniczych), umiała zgrabnie wybrnąć.

Co charakterystyczne, pytana o kwestię wyborów (rozmowa z wPolityce.pl czeka na autoryzację) Szydło freudowsko przejęzycza się i mówi o jednej, kilkumiesięcznej kampanii. Bo w sposób naturalny i Szydłobus, i cały plan na jesień jest, a przynajmniej ma być przedłużeniem kampanii Andrzeja Dudy.

Wiceprezes PiS ma jednak, paradoksalnie, utrudnione zadanie w porównaniu do Dudy. W kampanii prezydenckiej był on tym, który odrabia straty. Zazwyczaj jest tak, że kiedy ten drugi w wyścigu czuje, że otwiera się okazja, by dopaść lidera, łapie drugi oddech i potrafi wykrzesać z siebie dodatkowe pokłady energii. A jesienią, choć kampania parlamentarna to zupełnie inna bajka, to Szydło będzie faworytem, to ona (i całe PiS) będzie uciekać.

Gdybym miał stawiać dzisiaj u bukmacherów, to moim zdaniem Beata Szydło dowiezie zwycięstwo do końca - choć nie wiem, w jakich rozmiarach. Wszystko zależy jednak od tego, co stanie się w sierpniu: po zaprzysiężeniu prezydenta Dudy i we wrześniu: przed, a zwłaszcza po referendum. To wtedy wrócą emocje, gorączka kampanii i gra na poważnie. Na razie mamy rozgrzewkę, choć, jak wiedzą wszyscy, którzy choć musnęli sport, bez dobrej rozgrzewki nie ma mowy o skutecznym udziale w zawodach.


Marcin Fijołek



 

Zaloguj się, by uzyskać dostęp do unikatowych treści oraz cotygodniowego newslettera z informacjami na temat najnowszego wydania

Zarejestruj się | Zapomniałem hasła

Szanowny Czytelniku

Chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych osobowych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 r., zgodnie z instrukcjami, o których mowa poniżej.

Od 25 maja 2018 r. zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane w skrócie również jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, i wprowadza wiele zmian w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych, które będą miały wpływ na wiele dziedzin życia, w tym na korzystanie z usług internetowych. Przed przejściem do serwisu naszym celem jest zapoznanie Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci szeroką wiedzę i bezpieczeństwo korzystania z naszych serwisów internetowych Prosimy Cię o zapoznanie się z podstawowymi informacjami.

Co to są dane osobowe?

Podczas korzystania z naszych usług internetowych Twoje dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach, instalowanych przez nas lub naszych Zaufanych Partnerów na naszych stronach i urządzeniach do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu udostępniania personalizowanych treści i reklam, bezpieczeństwa oraz analizowania ruchu na naszych stronach.

Kto będzie administratorem Twoich danych osobowych?

Administratorami Twoich danych osobowych będzie Fratria sp. z o.o., a także nasi Zaufani Partnerzy, tj. firmy i inne podmioty, z którymi współpracujemy przede wszystkim w zakresie marketingowym. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie pod niniejszym linkiem „Zaufani Partnerzy”.

Po co są nam potrzebne Twoje dane?

Aby dostosować reklamy do Twoich potrzeb i zainteresowań, zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług oraz dokonywać pomiarów, które pozwalają nam ciągle udoskonalać oferowane przez nas usługi.

Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych osobowych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych, możesz ją w każdej chwili wycofać. Przysługuje Ci również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego – GIODO. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.

Zgoda

Wyrażenie przez Ciebie zgody jest dobrowolne. W każdym momencie możesz również edytować swoje preferencje w zakresie udzielonej zgody, w tym nawet wycofać ją całkowicie, klikając w ustawienia zaawansowane lub wyrażając zgodę i przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa, jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz na naszych stronach internetowych). Jeśli chcesz się zgodzić na przetwarzanie przez Fratrię sp. z o.o. i jej Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszych stron i aplikacji internetowych, w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików danych, możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Zgadzam się i przechodzę do serwisu”. Jeśli nie chcesz wyrazić opisanej wyżej zgody lub ograniczyć jej zakres, prosimy o kliknięcie w „Ustawienia zaawansowane”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnień przeczytasz na „Polityce prywatności”.

×

Ustawienia zaawansowane

Aby dostosować reklamy i treści do Twoich potrzeb i zainteresowań, zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług oraz dokonywać pomiarów, które pozwalają nam ciągle udoskonalać oferowane przez nas usługi, podczas korzystania z naszych usług internetowych Twoje dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach instalowanych przez nas lub naszych Zaufanych Partnerów na naszych stronach i urządzeniach do zbierania i przetwarzania danych osobowych.

Aktywna zgoda

Zgadzam się na przechowywanie w moim urządzeniu plików cookies, jak też na przetwarzanie w celach marketingowych, w tym profilowanie, moich danych osobowych pozostawianych w ramach korzystania oferowanych przez Wydawnictwo Fratria sp. z o.o. oraz zaufanych partnerów usług Wydawnictwa. Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych w ramach korzystania z oferowanych przez Wydawnictwo Fratria zaufanych partnerów usług. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnień przeczytasz na Polityce prywatności.