„Sieci”: Ich walka

opublikowano: 7 stycznia 2021
„Sieci”: Ich walka

Czy artykuł Onetu o smutnych świętach Bożego Narodzenia żołnierzy Wehrmachtu to tylko wpadka redakcji, czy szerszy medialny plan? – pytają Marek Pyza i Marcin Wikło na łamach nowego wydania tygodnika „Sieci”.

Dziennikarze w swoim materiale odnoszą się do publikacji Onetu, zaczerpniętej z witryny „Ciekawostki historyczne”, w której autorzy wyrywkowo opisują, jak święta Bożego Narodzenia wyglądały w latach 1939–1944. Materiał po licznych komentarzach został szybko usunięty z Onetu, a redaktor naczelny portalu przeprosił za niestosowność. Polegała ona na tym, że […] Onet, przedrukowując artykuł, postanowił całą publikację zilustrować zdjęciem Wehrmachtu. To jest to, co przede wszystkim rzuca się w oczy. W redakcji uznano, że nie ma co wyróżniać cierpiących katusze więźniów Auschwitz, narażających życie duchownych, walczących z wrogiem czerwonoarmistów, bijących się na odległych frontach amerykańskich marynarzy czy brytyjskich lotników. To świąteczny dyskomfort hitlerowców ma zawładnąć uwagą polskiego czytelnika. I za to Węglarczyk powinien przeprosić zdecydowanie bardziej niż za samo ukazanie się tekstu – piszą Pyza i Wikło.

Dziennikarze przytaczają także podobne wcześniejsze wpadki portalu i zauważają, że tego rodzaju działań nie można odczytywać jedynie w kategoriach pomyłki. Onet jest tylko jednym z wielu trybów (choć wśród tych najważniejszych) w potężnej machinie koncernu Ringier Axel Springer Polska. Spółka ma w swoim portfolio kilkanaście tytułów prasowych (m.in. „Newsweek”, „Fakt”, „Forbes”, „Auto Świat”, „Przegląd Sportowy”) i blisko 30 serwisów internetowych. […] Do kogo należy medialne imperium RASP? Warto to wyjaśnić, bo stosowane często określenie „szwajcarsko-niemiecki portal” nie jest do końca precyzyjne. Właścicielem RASP jest spółka Ringier Axel Springer Media, której prezesem (podobnie jak polskiej odnogi) jest Austriak Mark Dekan. RASP poza Polską jest obecny na Słowacji, Węgrzech, Litwie, Łotwie, w Estonii i Serbii. Udziałowcami (po 50 proc.) tej mającej siedzibę w Zurychu spółki są szwajcarski koncern Ringier AG oraz berliński Axel Springer SE. Najważniejszą postacią w Axlu jest Friede Springer, od dwóch dekad wiceprzewodnicząca rady nadzorczej. To 78-letnia wdowa po założycielu wydawnictwa Axelu Springerze. Jego biografia jest z pewnością kłopotliwa dla koncernu nawet po wielu latach. Był on bowiem członkiem podległego NSDAP Narodowosocjalistycznego Korpusu Motorowego. […] Dziś [Friede Springer] jest jedną z najbogatszych i najbardziej wpływowych Niemek. Przyjaźni się z Angelą Merkel, ma legitymację partyjną CDU, a w 2004 r. brała nawet udział w Zgromadzeniu Federalnym wybierającym prezydenta Niemiec.

Marek Pyza i Marcin Wikło zauważają, że takie powiązania właścicielskie nie mogą pozostać bez wpływu na publikacje polskich mediów zależnych od RASP. W kontekście niemieckiego mieszania ról sprawców i ofiar, polskiego upominania się o należne zadośćuczynienie, a także pilnowania prawdy historycznej trzeba podkreślić, że źródło kapitału w mediach ma zasadnicze znaczenie. Oczywista jest odpowiedź na pytanie, czy prasa w Polsce powinna stać na straży interesu Rzeczypospolitej. Mniej oczywista pozostaje kwestia, czyje interesy wspierają swoimi publikacjami media koncernu RASP. Bo czyich nie wspierają, to widać gołym okiem.

Więcej na ten temat w najnowszym numerze tygodnika „Sieci” w sprzedaży od 4 stycznia br., także w formie e-wydania na https://www.wsieciprawdy.pl/aktualne-wydanie-sieci.html.

Zapraszamy też do subskrypcji tygodnika w Sieci Przyjaciół – www.siecprzyjaciol.pl i oglądania ciekawych audycji telewizji wPolsce.pl.



 

Zaloguj się, by uzyskać dostęp do unikatowych treści oraz cotygodniowego newslettera z informacjami na temat najnowszego wydania

Zarejestruj się | Zapomniałem hasła