Czytasz i klikasz - bądź blisko Polski gdziekolwiek jesteś!

"Sieci": Powszechna demotoryzacja

opublikowano: 8 listopada 2022
"Sieci": Powszechna demotoryzacja lupa lupa
Fratria/Sieci

Konrad Kołodziejski odnosi się do unijnego zakazu rejestracji nowych samochodów z silnikiem spalinowym.

Zakaz rejestracji nowych samochodów z silnikiem spalinowym, który ma obowiązywać w Unii Europejskiej od 2035 r., wynika głównie z pobudek ideologicznych. Skutki zakazu dotkną niemal wszystkich mieszkańców Europy i mogą doprowadzić do gwałtownego wzrostu nastrojów antyunijnych. Konrad Kołodziejski odnosi się do unijnego zakazu rejestracji nowych samochodów z silnikiem spalinowym.

Publicysta „Sieci” informuje, że… zgodnie z porozumieniem zawartym między Parlamentem Europejskim a Radą UE od 2035 r. nie będzie już można zarejestrować nowego auta z silnikiem spalinowym lub z napędem hybrydowym. Pięć lat wcześniej ma z kolei być zrealizowany cel pośredni, polegający na zredukowaniu emisji CO2 o 55 proc. w przypadku samochodów osobowych i o 50 proc. – w przypadku dostawczych. Autor dodaje też: Zakaz rejestracji dotyczy wyłącznie nowych aut, a zatem będzie możliwe używanie i rejestracja samochodów spalinowych jeszcze po 2035 r., tyle że będą to wyłącznie pojazdy używane.

Kołodziejski wskazuje, że korzystanie z aut spalinowych stanie się utrudnione: Wzrośnie liczba „zielonych stref” w miastach, do których nie będzie można wjeżdżać autami spalinowymi. Szybko zabraknie też części zamiennych, a serwisy – jeśli w ogóle podejmą się naprawy wysłużonych pojazdów spalinowych – będą sobie kazały słono płacić za usługi […]. Samochody spalinowe zaczną więc znikać z ulic […]. Ich miejsce zajmą pojazdy bezemisyjne, tyle że będzie ich zbyt mało, by zastąpiły próżnię po autach spalinowych. Autor wyjaśnia, że przyczyną są wysokie ceny aut elektrycznych i kłopotliwa eksploatacja. Miliony dotychczasowych właścicieli aut będą prawdopodobnie musiały zrezygnować z samochodów i całkowicie zmienić swoje przyzwyczajenia oraz styl życia – stwierdza. Zaznacza też, że to będzie skutkować mniejszą mobilnością ludzi oraz wyższymi cenami usług uzależnionymi od transportu: Można oczywiście mieć nadzieję, że z czasem ceny aut bezemisyjnych spadną, a ich użyteczność wzrośnie. Są jednak spore wątpliwości co do tego, czy uda się to osiągnąć właśnie za 12 lat.

Konrad Kołodziejski podkreśla, że problem tkwi… w ideologicznym dogmatyzmie Unii, która coraz częściej odbiera społeczeństwu prawa dokonywania wolnego wyboru […]. Zakaz rejestracji aut spalinowych nie jest decyzją mającą uzasadnienie społeczne czy gospodarcze. Jest to decyzja polityczna, za którą kryje się inżynieria zmierzająca do przebudowy społeczeństw. Autor przewiduje kolejne konsekwencje tej sytuacji: w dalszej perspektywie demotoryzacja może wywołać masowy opór, zwłaszcza że dotknie ona w bardzo krótkim czasie wszystkich mieszkańców Europy. Ryzyko byłoby mniejsze, gdyby wszystko odbywało się ewolucyjnie, tzn. gdyby najpierw rozwinięto efektywną, wydajną i konkurencyjną cenowo technologię.

Publicysta wymienia problemy, jakie obecnie wiążą się z używaniem aut elektrycznych. Są to m.in. krótka żywotność baterii, kosztowny serwis, brak infrastruktury do ładowania samochodu. Zwraca też uwagę na to, że chcąc uniezależnić się od dyktatorów grożących zamknięciem kurka z gazem czy ropą naftową, uzależnimy się od państw posiadających dostęp do metali, które są potrzebne do przeprowadzenia rewolucji technologicznej.

W podsumowaniu autor stwierdza: Zamiast klimatycznej histerii jest nam potrzebna odpowiedź na pytanie, jak osiągnąć niezależność energetyczną. I poszukiwać wydajnych technologii, które pozwolą osiągnąć lub przynajmniej przybliżyć ten cel. W przeciwnym razie wszystko, co dziś Unia robi wokół zielonej transformacji, może skończyć się spektakularną katastrofą. Ratowanie klimatu także.

Więcej w nowym numerze tygodnika „Sieci”. Artykuły z bieżącego wydania dostępne są online w ramach subskrypcji Sieci Przyjaciół: https://wpolityce.pl/tygodniksieci/wydanie-biezace.

Zapraszamy też do oglądania audycji telewizji wPolsce.pl.



 

Zaloguj się, by uzyskać dostęp do unikatowych treści oraz cotygodniowego newslettera z informacjami na temat najnowszego wydania

Zarejestruj się | Zapomniałem hasła