Skarga do Trybunału Konstytucyjnego

opublikowano: 18 października 2013

Parę dni temu pisałem o decyzji klubu parlamentarnego w sprawie zaskarżenia do Trybunału Konstytucyjnego ustawy przedłużającej stosowanie podwyższonych stawek VAT do roku 2016 włącznie.

Ale skarga ta będzie mogła być złożona dopiero po uchwaleniu tej ustawy przez Parlament i podpisaniu jej przez prezydenta, co zapewne nastąpi dopiero pod koniec grudnia tego roku.

Ale ponieważ wspomniany projekt ustawy (a dokładnie dochody z tytułu podwyższonych stawek VAT, wynoszące przynajmniej 5-6 mld zł w 2014 roku), a także innej ustawy o zmianach w OFE (z tej z kolei do budżetu wpisano ok. 23 mld zł), są wręcz filarami projektu budżetu na 2014 rok, klub parlamentarny Prawa i Sprawiedliwości złoży skargę w TK na proces uchwalania budżetu.

2. Przypomnijmy tylko, że Rządowe Centrum Legislacyjne (RCL) twierdzi, że zakomunikowana już jakiś czas temu przez premiera Tuska i ministra Rostowskiego, decyzja o przedłużeniu obowiązywania podwyższonych stawek VAT na kolejne 3 lata, może być niezgodna z Konstytucją RP.

Wprowadzone przez rząd Tuska podwyższone stawki podatku VAT (z 22% na 23% oraz z 3% na 5% i z 7% na 8%), miały obowiązywać od 1 stycznia 2011 do 31 grudnia 2013 i z dniem 1 stycznia 2014 roku, miały automatycznie powrócić do stanu poprzedniego jeżeli państwowy dług publiczny (liczony tzw. metodą krajową), nie przekroczy poziomu 55% PKB.

Na koniec 2012 roku tak właśnie było, relacja państwowego długu publicznego do PKB liczonego metodą krajową wyniosła 53,7% PKB.

W tej sytuacji proponowane przez rząd, przedłużenie obowiązywania tych stawek o kolejne 3 lata, zdaniem ekspertów RCL, może być niezgodne z konstytucyjną zasadą zaufania obywatela do państwa i stanowionego przez nie prawa.

Jednak konieczność powrotu do wcześniejszych stawek podatku VAT, oznaczałaby zmniejszenie dochodów z tego podatku o kwotę 5-6 mld zł (taki szacunek rocznego wzrostu dochodów z tego podatku zamieścił resort finansów w projekcie ustawy kiedy stawki te były podwyższane, a więc w 2010 roku), a w warunkach roku 2014 być może nawet kwoty 7 mld zł.

Jest już precedensowe rozstrzygnięcie TK w podobnej sprawie. Otóż w 1996 rząd zdecydował się na likwidację ulg mieszkaniowych w podatku dochodowym od osób fizycznych, które miały obowiązywać przez kilka kolejnych lat i TK w 1997 to rozwiązanie uchylił, uzasadniając to niezgodnością z Konstytucją, zmiany reguł gry w jej trakcie.

3. Drugi filar projektu budżetu na 2014 roku to projekt zmian w ustawie o OFE. Tego projektu nie ma nawet w Sejmie, ma się w nim pojawić w połowie listopada 2014 roku i najprawdopodobniej jeżeli zostanie w ogóle uchwalony, to dopiero w roku następnym.

Przypomnijmy tylko, że według projektu tej ustawy, rząd Tuska przechwytuje z OFE przynajmniej 120 mld zł obligacji skarbowych, co pozwoliło mu w projekcie budżetu na 2014 rok zmniejszyć koszty obsługi części krajowej długu publicznego o około 8 mld zł.

Ponadto przy pomocy tzw. suwaka (chodzi o środki wszystkich tych ubezpieczonych ,którzy w najbliższych 10 latach przejdą na emerytury), rząd Tuska zamierza pozyskać kolejne środki, które pozwoliły na zmniejszenie dotacji budżetowej do FUS w 2014 roku o około 15 mld zł w stosunku do roku 2013.

4. W sytuacji kiedy w projekcie budżetu na 2014 rok jest zapisanych około 30 mld zł co najmniej wątpliwych dochodów i zmniejszonych wydatków budżetowych, trudno czekać i przyzwalać na procedowanie takiego projektu przez najbliższe 3,5 miesiąca.

Stąd właśnie skarga do TK na procedurę uchwalania budżetu i podniesienie wobec Trybunału kwestii czy można ten projekt oprzeć na projekcie ustawy o zmianach w OFE, którego nie nawet w Sejmie i innego projektu który wprawdzie do Sejmu wpłynął ale na etapie prac rządowych, RCL zwracał uwagę na jego niekonstytucyjność?

Zbigniew Kuźmiuk



 

Zaloguj się, by uzyskać dostęp do unikatowych treści oraz cotygodniowego newslettera z informacjami na temat najnowszego wydania

Zarejestruj się | Zapomniałem hasła