E-prenumerata

i

tylko 9,99 zł za miesiąc

Wiwisekcja elit III RP

opublikowano: 15 maja 2016
Wiwisekcja elit III RP

Twórca „Faktu” odsłania tajemnice polityki, wstydliwe sekrety elit III RP i kulisy działania mediów w Polsce – pisze Stanisław Janecki o Grzegorzu Jankowskim, byłym redaktorze naczelnym dziennika, który właśnie wydał swoją książkę zatytułowaną „Fakt. Tak było naprawdę”.

Grzegorz Jankowski, twórca i wieloletni - do 2014 r. redaktor naczelny „Faktu” wstrząśnie zapewne po raz kolejny opinią publiczna i politycznym światkiem. W publikacji otrzymujemy portrety m.in. osób, które w okresie rządów PO „rozdawały karty”. Autor artykułu zauważa: Jankowski sprowadza polityków na ziemię, pokazuje, że „w pierwszej kolejności chcą zarabiać na życie, w drugiej kolejności chcą być bezkarni, w trzeciej – mieć po prostu władzę: dużą, małą, nad krajem, nad sprzątaczką, wszystko jedno”. „Kasa, bezkarność, władza, prestiż” – tak nieco populistycznie, czyli jak przystało na szefa tabloidu, opisał Jankowski sens życia polityków. I dostajemy na to dowody, np. obrazki z podróży pociągiem razem z ówczesną posłanką SLD Krystyną Łybacką (obecnie w europarlamencie), która „rżnie w karty ze swoimi kolegami posłami”, a w tym czasie „kelner donosił wódkę”. A gdy wreszcie pani poseł wyszła z pociągu, „przewróciła się na peronie”. Gdy Krystyna Łybacka była ministrem edukacji, ze swoim kolegą z SLD Krzysztofem Janikiem uczestniczyła w redakcyjnej debacie o szkole. Po spotkaniu „obalono” dwie butelki burbona. Bo w polskiej polityce „piją niemal wszyscy”. A gdy gazety to ujawniały, politycy „zakazali dziennikarzom wejścia na teren Domu Poselskiego i do większości sejmowych restauracji”.

Stanisław Janecki opisuje, w jaki sposób autor książki postrzega tabloid, jakie widzi dla niego zadanie społeczne: Pokazanie hipokryzji polityków oraz ich „odlotów” i alienacji pozwala wyjaśnić, czym może być prawdziwy tabloid, gdy jest tylko gazetą. I wtedy jest przede wszystkim głosem ludu. Przeciwko establishmentowi, samozwańczym elitom, domniemanym nowym arystokratom. Przeciętny, prosty i przyzwoity człowiek jest adresatem treści tabloidu. […] Prawdziwy tabloid wydaje się po to, by przeciętni ludzie „nie wstydzili się, że są biedni, by nie myśleli o sobie, że nie są Europejczykami, że nigdy nie zrobią kariery, bo bieda ich dyskredytuje”. Dla prawdziwego tabloidu „bohaterem jest człowiek skrzywdzony, bez pieniędzy, bez szans, obarczony rodziną, a nie polityk, nie ten, któremu się udało, nie ten, który odniósł sukces”. A to dlatego, że „bieda-Polak spod Radomia ma taką samą podmiotowość jak Kulczyk czy Michnik”.

Autor artykułu pisze także: Książka byłego naczelnego „Faktu” mówi wiele i cierpko o polityce, politykach i elitach III RP, a na ich tle lepiej widać powinności mediów. Przede wszystkim to, że media powinny być rzecznikiem zwykłych ludzi, objaśniać im politykę, przekłuwać balony hipokryzji, a głównie rozprawiać się z mitami i wszelkiego typu uzurpacjami. Takie media będą zawsze potrzebne, choć nie muszą się podobać możnym tego świata.

 

Tygodnik „wSieci” publikuje też obszerne fragmenty książki Grzegorza Jankowskiego „Fakt. Tak było naprawdę”. Wśród przytoczonych opowieści znalazła się m.in. i ta – dotycząca Jarosława Kaczyńskiego i Donalda Tuska.

Myślę, że tak naprawdę Kaczyński [Jarosław — dop. red.] i Tusk czują wobec siebie pewnego rodzaju respekt (nie mylić z szacunkiem), który wynika z tego, że są jedynymi rozgrywającymi na polskiej scenie, jedynymi, którzy potrafią skutecznie realizować swoje polityczne cele. Ale te ostatnie już ich różnią. Kaczyński chce przebudować kraj, bo uważa, że hierarchia wartości społecznych jest odwrócona. Pierwsze powinno być dobro wspólne, a przykład w tej materii powinien płynąć od elit. I wszystkie jego reformy służą właśnie tej moralnej rewolucji. Tusk swoją filozofię wyłożył mi kiedyś, gdy już Platforma wygrała wybory, na spotkaniu w klubie Dyspensa, w którym mieli za kotarą taką salkę dla VIP-ów.

To w jakim stanie jest aparat państwa? – zagaiłem. – W kiepskim – stwierdził lakonicznie Tusk. – Słabo. To jakie reformy pan planuje? – Żadnych. Ludzie, panie redaktorze, nie oczekują od rządzących cudów. Chcą mieć pracę, zarabiać pieniądz, żeby ciepła woda w kranie była. I ja im chcę to zapewnić.

Więcej o książce Grzegorza Jankowskiego „Fakt. Tak było naprawdę” oraz fragmenty tej ciekawej publikacji we „wSieci”, w sprzedaży od 16 maja br., także w formie e-wydania na http://www.wsieci.pl/e-wydanie.html.



 

Zaloguj się, by uzyskać dostęp do unikatowych treści oraz cotygodniowego newslettera z informacjami na temat najnowszego wydania

Zarejestruj się | Zapomniałem hasła

Szanowny Czytelniku

Chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych osobowych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 r., zgodnie z instrukcjami, o których mowa poniżej.

Od 25 maja 2018 r. zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane w skrócie również jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, i wprowadza wiele zmian w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych, które będą miały wpływ na wiele dziedzin życia, w tym na korzystanie z usług internetowych. Przed przejściem do serwisu naszym celem jest zapoznanie Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci szeroką wiedzę i bezpieczeństwo korzystania z naszych serwisów internetowych Prosimy Cię o zapoznanie się z podstawowymi informacjami.

Co to są dane osobowe?

Podczas korzystania z naszych usług internetowych Twoje dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach, instalowanych przez nas lub naszych Zaufanych Partnerów na naszych stronach i urządzeniach do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu udostępniania personalizowanych treści i reklam, bezpieczeństwa oraz analizowania ruchu na naszych stronach.

Kto będzie administratorem Twoich danych osobowych?

Administratorami Twoich danych osobowych będzie Fratria sp. z o.o., a także nasi Zaufani Partnerzy, tj. firmy i inne podmioty, z którymi współpracujemy przede wszystkim w zakresie marketingowym. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie pod niniejszym linkiem „Zaufani Partnerzy”.

Po co są nam potrzebne Twoje dane?

Aby dostosować reklamy do Twoich potrzeb i zainteresowań, zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług oraz dokonywać pomiarów, które pozwalają nam ciągle udoskonalać oferowane przez nas usługi.

Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych osobowych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych, możesz ją w każdej chwili wycofać. Przysługuje Ci również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego – GIODO. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.

Zgoda

Wyrażenie przez Ciebie zgody jest dobrowolne. W każdym momencie możesz również edytować swoje preferencje w zakresie udzielonej zgody, w tym nawet wycofać ją całkowicie, klikając w ustawienia zaawansowane lub wyrażając zgodę i przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa, jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz na naszych stronach internetowych). Jeśli chcesz się zgodzić na przetwarzanie przez Fratrię sp. z o.o. i jej Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszych stron i aplikacji internetowych, w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików danych, możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Zgadzam się i przechodzę do serwisu”. Jeśli nie chcesz wyrazić opisanej wyżej zgody lub ograniczyć jej zakres, prosimy o kliknięcie w „Ustawienia zaawansowane”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnień przeczytasz na „Polityce prywatności”.

×

Ustawienia zaawansowane

Aby dostosować reklamy i treści do Twoich potrzeb i zainteresowań, zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług oraz dokonywać pomiarów, które pozwalają nam ciągle udoskonalać oferowane przez nas usługi, podczas korzystania z naszych usług internetowych Twoje dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach instalowanych przez nas lub naszych Zaufanych Partnerów na naszych stronach i urządzeniach do zbierania i przetwarzania danych osobowych.

Aktywna zgoda

Zgadzam się na przechowywanie w moim urządzeniu plików cookies, jak też na przetwarzanie w celach marketingowych, w tym profilowanie, moich danych osobowych pozostawianych w ramach korzystania oferowanych przez Wydawnictwo Fratria sp. z o.o. oraz zaufanych partnerów usług Wydawnictwa. Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych w ramach korzystania z oferowanych przez Wydawnictwo Fratria zaufanych partnerów usług. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnień przeczytasz na Polityce prywatności.