E-prenumerata

i

tylko 9,99 zł za miesiąc

wSieci: Wyścig szczurów na śmietniku

opublikowano: 9 kwietnia 2015
wSieci: Wyścig szczurów na śmietniku lupa lupa
Fot. wSieci

Równolegle niemal ze stylem cool i z yuppies pojawiła się moda na single, czyli życie w pojedynkę.


W najnowszym wydaniu tygodnika „wSieci” Barbara Stanisławczyk pisze o stylu życia człowieka postnowoczesnego.

 

- Ideałem życia nowoczesnego (postnowoczesnego) człowieka Zachodu, zaczynając od lat 80. poprzedniego wieku, był styl zwany cool, a jego wzorzec ucieleśniał yuppie, czyli „młody profesjonalista z Manhattanu. (…) Styl cool był ideologią bumu gospodarczego, choć sam yuppie odcinał się od wszelkich ideologii, wszelkich -izmów; był antyideowy, areligijny, aspołeczny, arodzinny. Jedyną jego ideą był hedonizm” – pisze Barbara Stanisławczyk.

 

Dziennikarka zaznacza również, że styl yuppies dotarł do Polski wraz z powiewem transformacji, robiąc zawrotną karierę w latach 90. i w pierwszej dekadzie XXI w. - Nasz rodzimy japiszon z neoficką gorliwością zakładał firmy, pracował w przedstawicielstwach zachodnich korporacji, a także państwowej administracji. Nakręcenie gospodarki wymagało i u nas konsumpcjonizmu na wielką skalę. Japiszon zapracowywał się więc na śmierć, by sprostać celowi, którym były: pieniądz, sława, pozycja, styl życia oraz władza – zauważa Barbara Stanisławczyk.

 

Publicystka opisuje, jak wraz ze stylem yuppies przyszła recepta na model nowoczesnej rodziny.

 

- Równolegle niemal ze stylem cool i z yuppies pojawiła się moda na single, czyli życie w pojedynkę. (…) Za singlami przyszli dunkies, bo jednak natura każe ludziom wiązać się w pary, i nic się na to nie poradzi. Dunkies byli ideałem związku bez dzieci. Celem ich życia miała być przyjemność we dwoje: podróże, innego rodzaju hobby, życie towarzyskie, oczywiście na mieście… – pisze autorka.

 

Barbara Stanisławczyk sugeruje, że odwrót od stylu yuppies nadszedł wraz z kryzysem gospodarczym.


- Masa zubożałych, wylęknionych yuppies z pustymi kieszeniami nie może się zbuntować, bo groziłoby to rewolucją. Trzeba im więc podsunąć nowy styl życia, by znowu poczuli się cool, ale już w innym sensie. Dzisiejszy odpowiednik stylu cool nazywa się slow life – pisze autorka.

 

Niszę po stylu yuppies wypełnił styl slow life, który przejawia się również w ubiorze.

 

- Ważne, że to styl awangardowy i szokujący, jak szokujące było zawsze noszenie ubrań i dodatków, które do siebie nie pasują, a które zestawia jedynie przypadek lub bieda. (…) Slow life to nie tylko ubiór, to styl życia. Mamy więc teraz żyć wolnej, jeść w domu, najlepiej to, co sami ugotujemy, a nawet wyhodujemy – opisuje autorka na łamach nowego wydania „wSieci”.


Więcej o zmianach stylu życia społeczeństwa pisze Barbara Stanisławczyk w najnowszym numerze tygodnika „wSieci”, w sprzedaży od 7 kwietnia br., teraz także w formie e-wydania dostępnego na tablety i smartfony w AppStore i Google Play. Wystarczy pobrać bezpłatną aplikację wSieci, działającą na platformach iOS i Android. Szczegóły na http://www.wsieci.pl/e-wydanie.html





 

Zaloguj się, by uzyskać dostęp do unikatowych treści oraz cotygodniowego newslettera z informacjami na temat najnowszego wydania

Zarejestruj się | Zapomniałem hasła

Szanowny Czytelniku

Chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych osobowych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 r., zgodnie z instrukcjami, o których mowa poniżej.

Od 25 maja 2018 r. zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane w skrócie również jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, i wprowadza wiele zmian w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych, które będą miały wpływ na wiele dziedzin życia, w tym na korzystanie z usług internetowych. Przed przejściem do serwisu naszym celem jest zapoznanie Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci szeroką wiedzę i bezpieczeństwo korzystania z naszych serwisów internetowych Prosimy Cię o zapoznanie się z podstawowymi informacjami.

Co to są dane osobowe?

Podczas korzystania z naszych usług internetowych Twoje dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach, instalowanych przez nas lub naszych Zaufanych Partnerów na naszych stronach i urządzeniach do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu udostępniania personalizowanych treści i reklam, bezpieczeństwa oraz analizowania ruchu na naszych stronach.

Kto będzie administratorem Twoich danych osobowych?

Administratorami Twoich danych osobowych będzie Fratria sp. z o.o., a także nasi Zaufani Partnerzy, tj. firmy i inne podmioty, z którymi współpracujemy przede wszystkim w zakresie marketingowym. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie pod niniejszym linkiem „Zaufani Partnerzy”.

Po co są nam potrzebne Twoje dane?

Aby dostosować reklamy do Twoich potrzeb i zainteresowań, zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług oraz dokonywać pomiarów, które pozwalają nam ciągle udoskonalać oferowane przez nas usługi.

Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych osobowych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych, możesz ją w każdej chwili wycofać. Przysługuje Ci również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego – GIODO. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.

Zgoda

Wyrażenie przez Ciebie zgody jest dobrowolne. W każdym momencie możesz również edytować swoje preferencje w zakresie udzielonej zgody, w tym nawet wycofać ją całkowicie, klikając w ustawienia zaawansowane lub wyrażając zgodę i przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa, jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz na naszych stronach internetowych). Jeśli chcesz się zgodzić na przetwarzanie przez Fratrię sp. z o.o. i jej Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszych stron i aplikacji internetowych, w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików danych, możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Zgadzam się i przechodzę do serwisu”. Jeśli nie chcesz wyrazić opisanej wyżej zgody lub ograniczyć jej zakres, prosimy o kliknięcie w „Ustawienia zaawansowane”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnień przeczytasz na „Polityce prywatności”.

×

Ustawienia zaawansowane

Aby dostosować reklamy i treści do Twoich potrzeb i zainteresowań, zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług oraz dokonywać pomiarów, które pozwalają nam ciągle udoskonalać oferowane przez nas usługi, podczas korzystania z naszych usług internetowych Twoje dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach instalowanych przez nas lub naszych Zaufanych Partnerów na naszych stronach i urządzeniach do zbierania i przetwarzania danych osobowych.

Aktywna zgoda

Zgadzam się na przechowywanie w moim urządzeniu plików cookies, jak też na przetwarzanie w celach marketingowych, w tym profilowanie, moich danych osobowych pozostawianych w ramach korzystania oferowanych przez Wydawnictwo Fratria sp. z o.o. oraz zaufanych partnerów usług Wydawnictwa. Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych w ramach korzystania z oferowanych przez Wydawnictwo Fratria zaufanych partnerów usług. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnień przeczytasz na Polityce prywatności.